maanantai 5. toukokuuta 2014

Anteeksi, mutta minulla on ollut ihan hyvä elämä

Vauvauutiset ovat pääsääntöisesti iloinen asia. Itse olen tulevasta perheenlisäyksestä onnellinen, mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, plussa tikussa oli myös surutyön paikka.

Tämä on ollut välillä yllättävän vaikea asia selittää ihmisille. Erityisen hämmentävänä koin ne kommentit, joiden takaa pilkotti asenne, että ihanaa, nyt teidän elämänne lopultakin alkaa.

Kun ei ala. Elämä on alkanut jo jatkunut jo kauan sitten. Viimeiset kymmenen vuotta lapsettoman aikuisen ihmisen arkea ovat olleet oikein hyvää aikaa.

Mutta on niitä ihmisiä, joiden mielestä tämä on ollut lämmittelyä ja epäelämää, koska vasta elämä lasten kanssa on sitä todellista. Kärjistäen, sillä aikaa kun itse olen viettänyt tyytyväisenä aikuisen ihmisen lapsetonta elämää, on niitä, jotka ovat seuranneet menemistäni ja tulemistani sekuntikello kädessä ja odottaneet, että koska, oi koska, tuo ihminen aloittaa Oikean Elämän.

Ehkä kyse on siitä, että monelle tämä on enemmän elämän ja kuoleman kysymys kuin minulle. Jos lapsiasiassa ei olisi tärpännyt, olisin voinut ihan mainiosti jatkaa näillä korteilla eteenpäin ja olla onnellinen. Tiedän, että monelle lasten hankkiminen on enemmän itsestäänselvyys kuin minulle ja mistäs minä tiedän, ehkä he kokevat elämän nimenomaan alkaneen siitä.

Luin kerran uutisen tutkimuksesta, jonka mukaan lapsettomat ihmiset puhuvat juhlissa ja sukutapaamisissa paljon töistä. Syy: työnteon ja työpaikkojen kautta heidät mielletään aikuisiksi, koska muuten lapsettomat ihmiset ja varsinkin sinkut eivät ole vanhempiensa tai vanhempien sukulaistensa silmissä oikeasti aikuisia.

Haluaisin sanoa, että kukkupuhetta, mutta valitettavasti tähän asenteeseen kyllä törmää. Olen jutellut hyvin monen lapsettoman kaverini kanssa asiasta ja aika monella on ollut kokemuksia siitä, että esimerkiksi joulun juhlinnassa aikataulujen sopivuutta kysytään kaikkein viimeisenä niiltä, joilla ei ole lapsia. Oletetaan, että heille sopii kaikki. Mikä toki voi monesti pitää paikkansa, mutta asenne on silti mielestäni pielessä. Aikuisten ihmisten pitäisi olla tässä asiassa edes näennäisesti tasaveroisia. 

Suurin osa lapsettomista ymmärtää mainiosti lapsiperheen aikataulutetun arjen ja on valmis mukautumaan, mutta on eroa siinä, oletetaanko automaattisesti toisten mukautuvan, vai tiedustellaanko asiaa. Kun lapsettomillakin ihmisillä voi olla se Ihan Oikea Elämä, johon kuuluvat omat aikataulut.

Lasten saaminen on itselleni ollut valinta, ei itsestäänselvyys. Olen hyvin etuoikeutetussa asemassa siinä, että meillä tärppäsi ja osaan olla siitä kiitollinen. Odotan innolla, mitä tulevaisuus tuo ja uskon kun minulle kerrotaan, että lasten kanssa elämään tulee erilaista merkitystä.

Mutta minun elämäni ei ala tästä, uusi vaihe alkaa. Anteeksi kaikille, jotka odotitte tätä käännettä sekuntikellon kanssa. Minulla on ollut jo tähän asti ihan hyvä elämä.