perjantai 27. kesäkuuta 2014

Mistähän sitä vielä luopuisi


Eräs ystäväni käsittelee blogissaan elämän editointia, mihin kuuluu yhtenä osana oikeista asioista luopuminen. Johtoajatuksena on, että välillä asioiden lopettaminen ja luopuminen ovat hyvästä.

Fiksuja ajatuksia. Ja hieman samanlaisia, mitä itse pyörittelen. Olen nimittäin huomannut, että raskausaika ja äitiysloman alku ovat saaneet aikaan jonkinlaisen ”Kun mun ei nyt just tarvi” –mielenliikkeen, joka on saanut luopumaan muutamasta asiasta.

Olen tehnyt kymmenisen vuotta vapaaehtoistyötä eräässä lasten ja nuorten palvelussa. Viimeisinä vuosina tosin touhuni on tässä järjestössä ollut aika säännöllisen epäsäännöllistä, lähinnä koska en ole oikeasti nauttinut hommasta enää hetkeen. Olen tehnyt sitä, koska olen kokenut, että se on tärkeää ja koska olen saanut palautetta, että olen siinä hyvä. Mutta kun raskausaika alkoi, päätin, että minun ei nyt tarvitse repiä tätä itsestäni. Ilmoitin järjestöön, että palataan asiaan, kun oma muksu on about kouluikäinen.

Samalla itsekkäällä logiikalla lakkautin toistaiseksi kuukausilahjoittajan tukeni kahteen eri hyväntekeväisyysjärjestöön. Olen ollut mielelläni mukana koska uskon, että nämä järjestöt tekevät hyvää työtä. Mutta sinä aikana, jolloin olen kuukausilahjoittajana toiminut, on myös hyväntekeväisyystyön kenttä muuttunut aika paljon, mukaan on tullut todella paljon uusia ruohonjuuritason tekijöitä ja ajattelen, että voisin ehkä päivittää oman lahjoituskohteeni tulevaisuudessa. Mutta kun tulotasoni pian putoaa,totesin, että juuri nyt minun ei tarvitse, vaan kylmästi säästän tässä kohdassa omiin tarpeisiini. Olen kuitenkin poissa työelämästä vain rajallisen ajan – ehdin varmasti taas lahjoittajaksi, kun säännöllinen palkka juoksee.

Pienoisella haikeudella olen myös todennut, että nyt taitaa olla aika luopua valokuvaharrastuksesta. En ole erityisen ansioitunut valokuvaaja, mutta näpertäjänä maineeni kiirii edelläni: edustan perinteistä old schoolia, eli olen tähän saakka vielä teettänyt paperikuvat ja tehnyt vanhanaikaiset kartonkialbumit. En harrasta käsitöitä, ja tämä on ollut se ainokainen askartelu/näpertelyproggis, jota olen tehnyt. Nyt alkaa kuitenkin tulla raja vastaan, kansiot vievät kerta kaikkiaan liikaa tilaa ja vähän epäilen, että aikaa erilaiselle näpertelylle on tulevaisuudessa vähemmän. On siis aika ruveta ottamaan kuvia paljon säästeliäämmin kuin tähän saakka ja ladata koneelle jokin valokuvakirjaohjelma – ja opetella käyttämään sitä,

Pianoa soitin aikanaan kymmenen vuotta ja sain kotoa pianon mukaani. Tällä hetkellä sen soittaminen on jäänyt kuitenkin vähälle ja epäilen, että samoin kuin valokuva-asiassa, myös soittoharrastuksen kanssa voidaan asiaan palata sitten aikaisintaan muutaman vuoden päästä. Siihen saakka soitin tuntuu olevan enemmän tilasyöppö kuin mikään muu, joten tällä hetkellä käynnissä ovat neuvottelut ystäväperheen kanssa, josko piano muuttaisi muutamaksi vuodeksi heille. Tästä asiasta en tunne edes pahaa mieltä, luopuminen määräaikaisperiaatteella tuntuu vain hyvältä. Kun minun ei juuri nyt tarvitse stressata aikanaan hankitun soittotaidon ylläpidosta. Ehtiihän sitä.

Nämä nyt eivät ole isoja asioita, mutta on ollut kiinnostavaa huomata, että raskaus lykkäsi liikkeelle tällaisenkin pienimuotoisen siivouksen. Minun ei tarvitse nyt olla se ihminen, joka tekee vapaaehtoistyötä, toimii kuukausilahjoittajana tai soittaa pianoa. Niiden asioiden aika voi olla sitten taas joskus myöhemmin. Kun mun ei just nyt tarvi.