maanantai 16. kesäkuuta 2014

Oman elämäni projektipäällikkö


Pahoittelen parin viikon blogihiljaisuutta. Syynä ei ole se, että Ipanaattori2014 olisi syntynyt, jostain syystä äitiysloma on vain nielaissut ja koneella vietetty aika vähentynyt.

Olen siis äitiyslomalla. Se on mukavaa. Parhaana päivänä olen onnistunut sopimaan aamiais-, lounas- ja päivällistreffit samalle päivälle. Hetkittäin ihmettelen, miten oikein ehdin aiemmin käydä töissä ja hoitamaan samalla sosiaalisen elämäni.

Koska aikaa myös kotona on enemmän kuin normaalisti, olen myös täyttänyt päivät kaikenlaisilla projekteilla ja siinä sivussa kaivan massiivista kuoppaa itselleni. Tällä hetkellä ehdin pestä pyykit ja täyttää ja tyhjennellä tiskikonetta, siivoilla laatikoita ja tehdä yleisiä nöpsytyshommia. Toisin sanoen kotona on siistimpää kuin on ollut vielä koskaan minun ja miehen kuusi vuotta kestäneen yhdessä asumisen aikana.

Tämähän tulee totta kai olemaan sitten se mielikuva, mitä kodistani kannan seuraavat x vuotta. Eli tulen uskomaan, että ennen lapsen syntymää meillä oli aina siistiä. Niin olikin – about kaksi viikkoa ennen lapsen syntymää. Ei koskaan sitä aiemmin eikä varmaan sen jälkeenkään. Mutta tähän on turhan hyvä tuudittautua.

Minulla on muutenkin hyvin vakaa harhaluulo kaikesta siitä, mitä elämässä tai yhdessä arki-illassa voi ylipäätään ehtiä. Kun ryhdyn massiivieen siivousprojektiin puoli tuntia ennen kuin on lähdettävä jonnekin, ei se johdu siitä, että haluaisin saada jotain aloitetuksi. Sen sijaan uskon aivan täysillä, että asian voi todellakin saada valmiiksi tässä ajassa. Mies on toista maata; hänen mukaansa jokainen projekti kestää tuntitolkulla, minun mielestäni taas kymmenisen minuuttia. (Kun ajattelen asiaa, olen aika yllättynyt, että tässä huushollissa saadaan ikinä mitään valmiiksi.)

Koska itse nautin valmiiksi saamisesta, huomaan myös, että olen onnistunut ajamaan itseni stressin partaalle kaikennäköisillä kotiprojekteilla jotka on vaan ihan just nyt heti saatava valmiiksi. Siivoilen laatikoita, järjestelen kirjekuoria ja toivon, ettei vauva syntyisi ihan vielä, kun valokuvia on vielä liimaamatta.

Olen todennäköisesti ensimmäinen ihminen, joka kävelee Kätilöopistolle valokuvakasan, kartonkien ja liimalappujen kanssa ja selittää kätilöille, että jos vähän vain ehtisi supistusten välissä liimaamaan näitä kuvia, niin saisin projektin valmiiksi. 

Voi olla, että pääsen tekemisiin muidenkin valkotakkisten kuin anestesialääkärin kanssa samaan hintaan.