perjantai 8. elokuuta 2014

Matkalla säntäilyvanhemmuuteen


Koska tapanani on tuupata vapaa-aika melko täyteen ohjelmaa, olen usein saanut kuulla olevani suorittaja. Se voi pitää paikkaansa; itse vain en koe, että mukavien asioiden tekeminen on suorittamista. Määritelmä joka tapauksessa on johtanut siihen, että epäilin oman sudenkuoppani vanhemmuudessa olevan liika suorittaminen.

Olin väärässä. Minusta ei ole ainakaan vielä tullut suorittajavanhempaa. Sen sijaan olen hyvällä tiellä kohti säntäilyvanhemmuutta. Se on suorittajavanhemmuuden alalaji, jossa johdonmukainen suorittaminen on viety niin pitkälle, että vauhtisokeus iskee hetkenä minä hyvänsä.

Koska Ipanaattorin ruokinta hoituu tällä erää luomumenetelmällä, olen toisina päivinä täydellisellä maitomaratonilla. Mikä tarkoittaa sitä, että kun ruokailuun tulee tauko ja mukula nukahtaa, minun päässäni on jo kehittynyt viidentoista kohdan to do-lista asioista, jotka pitäisi tehdä justnytihanheti. 

Kun tenavalla filmi katkeaa, itse syöksyn siis paikasta toiseen kuin raketti ja koetan priorisoida. Erityisesti ensimmäisinä viikkoina, jolloin sumuisin aivoin yritin muistaa sektion jälkeiset kipulääkkeiden otot, veritulpan estolääkityksen ja parit jälkitulehdusten vaatimat hoidot, ne olivat prioriteettilistan ensisijalla. Sen jälkeen tulivat hampaiden harjaus, suihkussa käynti ja syöminen. Riittävä nesteen nauttiminen oli ensisijalla, mistä johtuen minulle on neljän viikon helleputken jälkeen kehittynyt aivan ilmiömäinen kyky kietaista litra vettä yhteen menoon henkeä vetämättä.

Samalla aivoni käyvät koko ajan matemaattisella turboteholla kun yritän optiomoida ajankäyttöni äärimmilleen. Jos Ipanaattori2014 nukkuu vielä viisitoista minuuttia, ehdinkö keittää rintakumit ja tuttipullot? Jos käyn suihkussa, kerkiänkö sen jälkeen vielä soittamaan puhelun äidille tai ehtisinkö sitä ennen laittamaan pyykkikoneen päälle? Jos käytän tämän tauon latomalla astiat tiskikoneeseen, harmittaako kohta, etten sittenkin mennyt nyt päiväunille? Mutta jos menen päiväunille ja mukula herättää vartin päästä, silloin se vartti olisi kannattanut käyttää jotenkin paremmin. Kas siinä pulma.

Tässä säntäilyn tilassa käytetään hyväksi jokainen viive ja sekunti. Minulla täytyy olla dekkari tietokoneen vieressä, sillä netin yhdistyminen saattaa viedä kolmekymmentäkin sekuntia ja sinä aikana ehdin hyvin viettää pienen pätkän laatuaikaa Neiti Marplen laadukkaassa seurassa. Jos Ipanaattori herää ja mies menee vaihtamaan vaipan ennen seuraavaa ruokailusessiota, kilpailen itseni kanssa, josko ehdin paniikkisiivota olohuoneen.

Kun Ipanaattori päättääkin nukkua hieman pitempään ja ehdin hoitaa kaikkein välttämättömimmät asiat, silloin vasta asiat menevätkin hankaliksi. Kun on omaa aikaa eikä tiedä yhtään, milloin se päättyy ja on jopa ehtinyt vessaankin, mikä on riittävän arvokasta aktiviteettia? Kannattaako rajallista aikaa käyttää facebookissa? Ovatko Hesarin kiinnostava artikkeli tai suosikkiblogini tuorein päivitys tarpeeksi kallisarvoisia, jotta pistän niihin muutaman minuutin? Onko tärkeää että teen tänään itse ruokaa vai olenko tyytyväisempi jos vain lämmitän eineksen ja säästän aikaa muuhun?

Sivumennen sanoen, huoneistossamme asuu myös säntäilemättömyysvanhempi. Kun Ipanaattori on hereillä, mies seurustelee tyytyväisenä hänen kanssaan. Kun Ipanaattori alkaa käydä unille, mies ottaa hänet kainaloonsa ja katsoo kännykältä Myytinmurtajia samalla kun mukula käpertyy tyytyväisenä ihokontaktiin ja kiskoo sikeitä – yleensä kauemmin kuin silloin, kun syönnin jälkeen jää nukkumaan yksin. 

Tuijotan miestä ja lasta mykän ihailun vallassa ja totean, että toiset ne osaavat. Sitten lähden taas säntäilemään.

Kävin kriittisen keskustelun itseni kanssa siitä, pitäisikö minun kokea huonoa omaatuntoa ja ottaa morkkista siitä, että en seesteisesti makaa paikallani katselemassa lastani jokaisena levollisena hetkenä. Sitten totesin, että minä olen saanut lapsen, mutta lobotomiaa ei vissiin tullut samalla keikalla. Minä olin säntäilijä, organisoija ja ajankäytön optimoija ennen lapsen syntymää, miksikäs se nyt olisi mihinkään muuttunut. Vanhemmuudesta pitää tehdä oman näköistä. Sitä ei synny, jos ei kokeile eri vaihtoehtoja ja löydä tasapainoa säntäilyn ja elbailun välissä. 

Sitä paitsi siinä vaiheessa, kun mukula haluaa ruokaa tai kun hän ruokailun välissä katselee minua silmät suurina, maailma pysähtyy ja pieneksi hetkeksi kaikki säntäily unohtuu. Ehkäpä se on sitä tasapainoa.

No niin, blogiteksti on kirjoitettu ja Ipanaattori nukkuu edelleen. Jos olen nyt oikein nopea, kerkiän vielä suihkuun ennen kuin hän herää.